دانلود فایل آزمایش حافظه بصری کیم (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش  حافظه بصری کیم  (گزارش کار روانشناسی تجربی),حافظه بصری کیم,دانلود آزمایش  حافظه بصری کیم  (گزارش کار روانشناسی تجربی),حافظه,بصری,کیم,آزمایش,حافظه,بصری,(گزارش,روانشناسی,تجربی)

مشاهده محصول

آزمایش حافظه بصری کیم (گزارش کار روانشناسی تجربی)

آزمایش-حافظه-بصری-کیم-(گزارش-کار-روانشناسی-تجربی)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 6 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

1
‏آزمون حافظه بصری کیم-کاراد (Kim carrad memorymeter‏)
‏مقدمه
‏همانطور که می‌دانیم یکی از عوامل مؤثر در یادگیری تکرار است ولی همیشه شرایط کافی نیست. بنابراین متغیرهای دیگر چون نیاز و تقویت به عنوان دو عامل مؤثر در طرح‌های آزمایش‌های یادگیری در نظر گرفته می‌شود. امروز بررسی ارتباط ادراک و حافظه همچون رابطه حافظه با یادگیری از زمینه‌های شناحتی رفتار انسان است که در چهار چوب نظریه اختیار و پردازش اطلاعات موضوع آزمایش‌های بسیاری گردیده است. پژوهش‌های متعددی در چگونگی کار حافظه کوتاه مدت و دراز مدت در موقعیت‌های یادگیری و حافظه کلامی انجام می‌گیرد. نقش سازمان و بافت اطلاعات در رمزگردانی و میزان بازیابی آن از حافظه از موضوع‌های جالب است‏…
‏به نظر می‌رسد ما آدمیان تقریباً هرچه داریم یا هرکه هستیم از برکت حافظه است افکار و تصورات ما حاصل کار حافظه است و ادراک و اندیشه و حرکت‌های ما از آن سرچشمه می‌گیرد. حافظه پدیده‌های بیشمار هستی ما را در کل واحدی یکپارچه می‌سازد. همانطور که اگر ذرات تشکیل دهنده بدن با نیروی جاذبه ماده به هم نمی‌چسبید، بدن ما از هم می‌پاشید، اگر نیروی پیوند دهنده و وحدت بخش حافظه نمی‌بود هشیاری ما به تعداد لحظه‌های زندگیمان تجزیه می‌شد.
‏این سخنان را هرینگ سال‌ها پیش در سخنرانیش در فرهنگستان علوم دین بیان کرده، تأییدی است بر اهمیت حافظه در حیات ذهنی آدمی، چنانکه از گفته‌های هرینگ درباره هشیاری برمی‌آید این حافظه است که به ما نوعی احساس تداوم می‌بخشد- احساسی که درک ما از خویشتن نیز به آن بستگی دارد. وقتی در معنی انسان بودن دقت می‌کنیم به نظر می‌رسد حافظه هسته اصلی آن است.
‏نظریه‌پردازی درباره حافظه تصویری و آزمایش‌های مربوطه در سی سال اخیر از جمله مباحث روان‌شناسی آزمایشی بوده‌است. بحث اصلی بر روی محرک‌های بینایی است که در کمتر از نیم ثانیه به
2
‏آزمودنی ارائه می‌گردد. نیسر‏ ‏(1967) اولین کسی بوده‌ است که اصطلاح پایداری بینایی را تحت عنوان حافظه تصویری به‌کار برده‌است. به نظر او درون‌داد بینایی می‌تواند به مدت بسیار کوتاهی در انبار حافظه کوتاه مدت ذخیره شود که می‌توان پس از قطع تحریک آن را بازیابی یا یادآوری کرد. اثرات محرک‌های بینایی را در پدیده دیگر ادراکی تحت عنوان “رد تصویر” می‌توان نشان داد رد تصویرها، تصاویر منفی یا مثبتی هستند که در پیامد یک تحریک بینایی به‌وجود می‌آیند. پدیده رد تصویر پس از قطع تصویر کم یا زیاد شبکیه (30 تا 60 ثانیه) برای حدود 15 ثانیه ظاهر می‌گردد و اگر این تحریک به مدت طولانی و با شدت بیشتری صورت گیرد، ممکن است تا چندین دقیقه نیز دوام پیدا کند(ایروانی،1386).
‏ 
‏ 
‏سنجش حافظه بصری توسط آزمون کیم-کاراد
‏هدف
‏در این پژوهش ما به بررسی اثر مرور و تکرار روی حافظه بصری و انتقال آن به حافظه بلند مدت می‌پردازیم. در این فرایند حافظه کوتاه ‌مدت حافظه کامل و حافظه بلند مدت مورد سنجش قرار می‌گیرد. به علاوه چگونگی کار آزمودنی‌ها در جریان یادآوری حالات اضطرابی و نرمش حرکات دست نیز مشاهده می‌شود.
‏فرضیه
H0‏: ‏مرور و تکرار بر روی تحکیم حافظه و انتقال اطلاعات به حافظه کوتاه مدت و بلند مدت تأثیری ندارد؛
H1‏: ‏مرور و تکرار بر روی تحکیم حافظه و انتقال اطلاعات به حافظه کوتاه مدت و بلند مدت تأثیر مثبت دارد.
‏چون آزمودن فرضیه فوق مستلزم استفاده از ابزاری پیچیده و امکانات بیشتری می‌باشد، لذا ما به ناچار باید فرضیه خود را به صورت ساده‌تری مطرح نماییم که با امکانات موجود بتوانیم آن را بسنجیم و عملکرد مورد نظر ما نیز بیانگر فرضیه اصل ما باشد. از آنجایی که هرچه شخص اطلاعات را بیشتر پردازش کند،‌ بیشتر تثبیت شده و به‌ واسطه روش‌های تحکیم اطلاعات در حافظه دراز مدت، و سرعت پردازش و یادآوری فرد بیشتر می‌گردد،‌ پس می‌توان فرضیه را به این صورت بیان کرد: «با افزایش میزان

 

دانلود فایل

 دریافت پشتیبانی برای این فایل

آزمایش حافظه بصری کیم (گزارش کار روانشناسی تجربی),حافظه بصری کیم,دانلود آزمایش حافظه بصری کیم (گزارش کار روانشناسی تجربی),حافظه,بصری,کیم,آزمایش,حافظه,بصری,(گزارش,روانشناسی,تجربی)

دیدگاهتان را بنویسید